מגזין רנו

שקט במושב האחורי

5 משחקי דרך שיעבירו לכם את הנסיעה בכיף
חוששים לצאת לטיול משפחתי כי הקטנים משתגעים במושב האחורי? קבלו כמה פתרונות.
ארזתם בגדי החלפה, סנדוויצ'ים וחטיפים ויצאתם לדרך לבילוי משפחתי, נרגשים לקראת יום עמוס בהרפתקאות וחוויות. עולים על הכביש המהיר, הילדים מאחור, ההורים מפטפטים בנחת, מוזיקה נעימה ברקע.

אלא שלא עוברות 10 דקות מהרגע שנכנסתם לאוטו והנה זה מגיע: הילדים מתחילים לריב. קריאות של "הוא לקח לי" ו"היא מציקה לי" נשמעות מהמושב האחורי. אתם מרגיעים את הרוחות, אבל כעבור דקות בודדות היללות שוב מתחזקות. "משששששעעעעמממממםםםםם לי", "מתי מגיעים?", "יש לי בחילה!". הילדים איבדו סבלנות, ולפניכם עוד לפחות שעה של נסיעה עד שתגיעו ליעד המיוחל. מה עושים עכשיו?

בדיוק בשביל הרגעים האלה הכנו לכם רשימה של חמישה משחקי דרך שלא עולים אגורה, ושיעלימו את "משעמם לי" מהלקסיקון בזמן נסיעה. הם אפילו עשויים לגרום לכל בני המשפחה לחכות בקוצר רוח לנסיעה הבאה.

הלכתי לשוק, קניתי בקבוק

איך זה עובד?
הראשון בסבב מתחיל את רשימת הקניות שלו. הוא מספר לכולם: "הלכתי לשוק וקניתי....." ומשלים עם פריט כלשהו שקנה, למשל "תפוח". השני ממשיך: "הלכתי לשוק וקניתי...." הוא חוזר על הפריט שנאמר (תפוח) ומוסיף פריט חדש, כמו "חולצה". המשחק ממשיך כשכל משתתף מספר מה קנו קודמיו (תפוח וחולצה) ומוסיף עוד פריט. ממשיכים עד שמישהו מתבלבל. גוונו את המשחק על ידי יצירת רשימות על פי נושא מסוים, למשל – "יצאתי לטיול וארזתי.....", או "הלכתי לבית הספר ולקחתי....".

למה זה טוב?
המשחק משפר את יכולת זיכרון, את אוצר המלים וכישורים אסוציאטיביים.

למי זה מתאים?
לילדים בני 4-10.

משחק הצבעים

איך זה עובד?
כל משתתף בוחר צבע אחד. בכל פעם שהוא רואה מכונית בצבע שבחר הוא מקבל נקודה. הראשון שצובר 10 נקודות מנצח. מומלץ לבחור בצבעי מכוניות פחות נפוצים בכבישי ישראל, כלומר להתרחק מצבעים כמו לבן, אפור ושחור.

למה זה טוב?
המשחק מפתח את התפיסה החזותית, מחזק את תחום הכרת הצבעים ומשפר מיומנויות של ספירה ומנייה.

למי זה מתאים?
במיוחד לילדים בגילאי גן.

בינגו מספרים

איך זה עובד?
כל משתתף בוחר לעצמו מספר דו-ספרתי מ-00 עד 99. על כל משתתף לחפש לוחיות רישוי שבהן מופיע צירוף הספרות שבחר. מי שמוצא מכריז "בינגו" ומחליף מספר. במשחקים עם גילאי 2-5 ניתן לשחק עם ספרה 1, או עם 2 ספרות שיופיעו לאו דווקא בסמיכות.

למה זה טוב?
המשחק עוסק בהכרה ובזיהוי של ספרות ושל מספרים, ומפתח מיומנויות יסוד מתמטיות.

למי זה מתאים?
ניתן להתאים את המשחק לפעוטות וגם לילדים גדולים יותר. תלוי ברמת הקושי שבחרתם.

א' אוטו, ב' זה בית

איך זה עובד?
המטרה במשחק הזה היא למצוא דברים מבעד לחלון על פי סדר אותיות האלף-בית. מכריזים בקול "אלף" (ואת הצליל אם משחקים גם ילדים צעירים) וכל המשתתפים מחפשים מילה שמתחילה באות. אחרי שמוצאים חפץ באות א', עוברים לאות ב' וכן הלאה. וריאציות נוספות כוללות מציאת שירים לפי סדר אותיות האלף-בית (לא לשכוח לשיר אותם יחד, כמובן), ערים בארץ ובעולם, או מילים מכל קטגוריה אחרת, כאוות נפשכם.

למה זה טוב?
המשחק מחזק יכולות אורייניות, הכרת האותיות, התאמת צליל למילה ומשפר את אוצר המילים והידע הכללי. אצל ילדים גדולים אפשר להאיץ את קצב המשחק ולעבוד על מהירות שליפה.

למי זה מתאים?
לילדים מגילאי גן חובה עד גיל 11-12.

סיפורים בהמשכים

איך זה עובד?
למשחק הזה תצטרכו טלפון נייד עם טיימר מכוון על 30 שניות. מפעילים את השעון והמשתתף הראשון מתחיל לספר סיפור. במשך 30 שניות עליו לדבר ללא הפרעה, תוך בניית עלילה. כשהטיימר מצלצל, הדובר מפסיק והמשתתף הבא ממשיך את הסיפור בדיוק מהנקודה שבה הופסק (לא לשכוח להפעיל שוב את הטיימר). בכל צלצול שעון מחליפים מספר. החוקים היחידים לסיפור: לא מפריעים למי שמדבר ולא מדברים שלא בתורך. אם מתאפשר, מומלץ להקליט את הסיפורים ולשמוע ברצף אחר כך. ההנאה מובטחת.

למה זה טוב?
מלבד פיתוח הדמיון ויכולת דיבור ברצף, המשחק גם עוסק בשמירה על חוקים ונטילת תור – מיומנויות יסוד חיוניות.

למי זה מתאים?
רמת הסיפור משתנה בהתאם לגיל המשתתפים, והמשחק בהחלט מתאים מגיל 4 ואילך.