מבחן דרכים: רנו מאסטר החדש. מה הופך אותו לטוב בקבוצה?

כבר 40 שנה שרנו מאסטר איתנו, אבל זה לא מפריע למהנדסים ולמעצבים שלו להמשיך לשפר ולהעצים אותו, כך שימשיך להיות הוואן המסחרי הטוב בעולם. נסיעת מבחן מגלה מה אפשר להעמיס, איך הוא חוסך בעלויות התפעול ולא פחות חשוב, איך נראה תא הנהג הטוב ביותר.
כביש 6, יום אביבי שקט ורגוע, נטול רוחות או צפיפות. אנחנו מנהלים שיחה שקטה, נעימה וקולחת, מתפלספים על החיים, עד שבלחיצה אחת אני פותח את חלון הנהג. ברגע הזה אני מגלה שהיום הזה לא שקט ולא רגוע. בחוץ סערת רוחות של אביב הפכפך, תנועה צפופה, רעש, דרמה. איך כל זה עבר לידנו? פשוט, בתוך הקבינה המרווחת של רנו מאסטר, היינו מבודדים מצרות העולם.

סרבל עבודה וחליפת עסקים

כבר מהרגע הראשון שראינו את רנו מאסטר החדש הבנו שאחד מכלי הרכב המסחריים הטובים בכדור הארץ ביצע קפיצת דרך רצינית. העיצוב המלוטש מבהיר מייד כי לפנינו רכב עבודה שהוא גם מסיבי, מוצק ורב יכולת אבל גם אלגנטי ונינוח. סרבל עבודה וחליפת עסקים בהופעה אחת.

בחזית המרשימה של רנו מאסטר יש גריל גדול אך מעודן ומפוסל היטב, שכולל רשת בסגנון דיגיטלי המעוטרת בפסי ניקל מלוטשים ומבהיקים. כל זה עוטף סמל מבריק וגאה. משני צידי הגריל מוטבעים הפנסים הגדולים והם ממוסגרים בפסי תאורת לד מתוחכמים, שמאפיינים בבירור את חזיתות רכבי רנו, המסחריים והפרטיים.

"אולר שווייצרי בקבוצת הוואנים הגדולים"

לפני שאנחנו נכנסים לקבינה, אנחנו מבררים מה קורה מאחוריה. למבחן שלנו התייצבה גרסת הביניים של סדרה ה-3.510, כלומר L2H2, אורך ביניים וגובה ביניים. ברנו לוקחים את הממדים החיצוניים ומהנדסים לתוכם תכולה מרשימה במיוחד, הן בנפח והן במשקל ההעמסה, ומתאימים לכל לקוח את המענה לצורך המסוים שלו.

גרסאות המאסטר השונות (3.510 ו-4.510) מגיעות בשלושה גבהים ובארבעה אורכים ומציעות טווח מרשים מאוד של נפח העמסה, 8 עד 17 קוב של מטען. בזכות תכנון מדוקדק של רכיבי המרכב כולו, הצליחו מהנדסי הרכב להפחית במשקל העצמי וכך להשיג משקל העמסה גדול ויעיל במיוחד, שנע בין 1.4 ל-2.1 טון (!). דלת הצד נפתחת בקלילות רכה, למרות גודלה העצום, וכך גם צמד הדלתות האחוריות, שנשארות פעורות לרווחה בלי להפריע להעמסה. בתוך שטח ההעמסה הותקנו שתי יחידות תאורה שבכל אחת מהן שורת נורות לד חזקות, שמאירות היטב את החלל, מבלי לגזול כמעט אנרגיה מהסוללה. לא סתם הגדירו אנשי המגזין "אוטו אקספרס" את המאסטר כ"אולר שווייצרי בקבוצת הוואנים הגדולים".

הנפחים ויכולת ההעמסה האלה מאפשרים ללקוחות דגמי רנו מאסטר להיעזר בהם למגוון רחב מאוד של עבודות ובמקביל לחסוך משמעותית בעלויות, זאת בזכות האפשרות לשאת כל כך הרבה על המרכב וכן בזכות צריכת הדלק שהופחתה בשיעור מרשים במיוחד של כ-15% ביחס לגרסאות הקודמות של רנו מאסטר.

עם כל כך הרבה מטען שאנחנו יכולים לקחת איתנו, מעניין איך זה להוביל אותו.

יש מקום לכל דבר

כניסה קלה לתוך הקבינה ולפנינו מתגלה אחד מתאי הנוסעים הפרקטיים והידידותיים ביותר לנהג, לא רק בתחום הוואנים אלא בכלל. זו לא הפתעה, כמובן.

40 שנות ניסיון של רנו מאסטר מביאות להפגנת יכולת יוצאת דופן שמתגלה בלא מעט היבטים ובעיקר בתנוחת הנהיגה השולטת, בהנדסת האנוש, בפרישׂה המדהימה של תאי האחסון ובעיצוב והתאמת קבינת הנהג ונוסעיו כך שתהיה משרד על גלגלים. את ההיבטים האלה כדאי להבין יותר לעומק.

תנוחת הנהיגה השולטת

אי אפשר להתעלם מזה שנהיגה בוואן מסחרי היא נהיגה בכלי רכב גדול מאוד. המטרה היא, הרי, לספק נפח שימושי וגדול מאוד בתוך מרכב נשלט. אבל האם אפשר גם לנהוג ולנהל אותו בקלות? ברנו מאסטר התשובה חיובית בהחלט. למרות שתנוחת הנהיגה נעימה ופשוטה, דומה מאוד לנעימות הנהיגה במכונית פרטית, היא מאפשרת שליטה נרחבת במרכב הענק.

איך זה קורה? בזכות מספר רכיבים. מושב הנהג תומך וארגונומי, וביחד עם מיקום ההגה וחגורת הבטיחות אפשר להתאים ולכוונן את עמדת הנהג לשליטה מוחלטת בכביש ובסביבתו. הנהג נהנה משדה ראייה מרשים. חלונות הצד הענקיים יורדים נמוך מאוד לצידי המרכב ואפילו בלי לרכון ולהטות את הגוף יכול הנהג לראות את מה שקורה על הכביש או המדרכה ממש בסמוך לרכב. גם החלון הקדמי הענק עושה את העבודה יחד עם תכנון החזית שמאפשר בחינה קלה של קצה המרכב. נוסף לאלה יש מראות צד, מהטובות שנתקלנו בהן, קלות מאוד לכוונון ולהתאמה ומנטרלות כל שטח מת שעלול היה להופיע בשדה הראייה של הנהג, בין מראות הצד וחלונות הצד.

גם שדה הראייה לאחור מטופל היטב, זאת באמצעות מצלמת נסיעה לאחור משובחת שמשולבת בחיישנים. כך הנהג מקבל "תמונה" אור-קולית של מצב הנסיעה לאחור. נוסף לכך, תמונת החיישנים מוצגת גם באמצעות איור שמסביר היכן אנחנו עלולים להיתקל באובייקט בשעת התמרון.

הנדסת האנוש


נהג שנמצא הרבה שעות על הכביש צריך ליהנות מסביבת תפעול שתהיה מצד אחד עשירה ומספקת ומצד שני קלה מאוד להבנה ולתפעול. הקבינה של רנו מאסטר היא בדיוק כזו. הנהג נהנה מכל רכיבי הנוחיות שרק אפשר, למשל תאי אחסון, מערכת מיזוג משובחת וגם מולטימדיה וניווט.

על אלו אחראי מסך מגע איכותי חדשני דובר עברית וקל לתפעול. המולטימדיה והמסך כוללים מערכת סאונד משובחת, שיקוף מסך הסמארטפון שלנו, ומערכת ניווט והתמצאות עשירה ומותאמת לישראל.

למרות כל התחכום והבהירות שבמסך, לא חייבים לשלוח אליו יד ולתפעל את העניינים באמצעותו. עבור מי שהדבר קל לו יותר, אפשר להפעיל את עוצמת השמע באמצעות כפתור פיזי וכך גם את מערכת המיזוג. יותר מכך, מאחורי ההגה יש מערך פקדים שבאמצעותו אפשר בקלות להגביר ולהנמיך את עוצמת השמע, להחליף את מקור השמע ולדלג בין תחנות רדיו או שירים.

פרישׂת תאי האחסון


מאיפה נתחיל? לכל אחד משלושת היושבים מלפנים יש מחזיק כוסות נגיש ויציב. בכל דלת משתי הדלתות הקדמיות יש שפע מקום לאחסון של בקבוקי שני ליטרים וציוד רב נוסף. מול הנוסעים, כמקובל, יש תא כפפות, אולם שלא כמקובל, הוא ענק, מעליו תא כפפות גדול נוסף שנסגר בדלת, ולצידו תא פתוח ענק, גם הוא בגודל דומה. מול הנהג תא שימושי במיוחד להנחת תיקיית מסמכי A4 ושאר מסמכים, ובהינף יד ימצא הנהג שלל תאים נוספים בגדלים שיתאימו לטלפונים חכמים, טאבלטים, מכשירי סריקה, מדידה ותקשורת, הכול לפי אופי העבודה והציוד שלו. ואם מרימים את העיניים כלפי התקרה, מגלים שני תאים ענקיים, גדולים דיים לאחסון תיקים, קטלוגים וכדומה.

מאחורי מושבי שני הנוסעים מקובעים ווי תלייה מסיביים במיוחד, שיתאימו לא רק למעיל, סרבל או אפוד אלא גם לתיקים גדולים ומלאים. ומתחת למושבים הללו – פתרון האחסון המרשים מכולם: תא ענק, בגודל של ארגז גדול, שבו אפשר לשמור, הרחק מהעין, תיקים, ארגזי כלים או כל ציוד גדול או רגיש, או שניהם גם יחד, שנרצה לשמור בקבינה בלי לחשוף אותם לעיני הציבור.

כל הפתרונות שהזכרנו, מערכת המולטימדיה המשובחת, המושבים הנוחים והאיכותיים ושפע תאי האחסון שמאפשרים לשמור על כל הפריטים החיוניים לנהג בהישג יד – כל אלו מוכיחים עד כמה מהנדסי רנו מאסטר התאימו את הקבינה שלו לאנשים שהמושב שמול ההגה הוא המשרד הקבוע שלהם.

לפרטים נוספים על האבזור של רנו מאסטר ❯

כעת, עם כל המרחב והנוחות הזו, הגיע הזמן לגלות את התרשמותנו מרנו מאסטר כשהוא בתנועה.

מגדש כפול ו-180 כ"ס


על הנעת האנשים והציוד היקר שמאחורינו אחראי מנוע מרשים ביותר. זהו מנוע דיזל שאינו מסתפק במגדש טורבו, אלא נעזר במגדש כפול, כלומר, טווין-טורבו דיזל. המגדש הכפול, בצד מערכת הזרקה מתוחכמת והפחתה חכמה של פליטות לא רצויות, מייצרים מנוע שהוא חזק מאוד מצד אחד ויעיל במיוחד מצד שני.

כדי לצאת לדרך אנחנו חוגרים את חגורות הבטיחות, אני מתאים את המושב, ההגה והמראות בדיוק לפי מבנה הגוף שלי, ומעיר לחיים את המנוע. עם 180 כוח סוס (בגרסת המבחן) זהו אחד המנועים החזקים בתחומו ומסקרן אותי לדעת כיצד תיראה הדרך איתו.

גם כוח וגם מהירות


הפרט הראשון שמתבהר עם היציאה לדרך הוא עוצמת המנוע במהירות נמוכה. כל כך הרבה כוח מועבר לגלגלים עם תחילת הנסיעה, שלא משנה כמה עומס יהיה "על הגב" או כמה תלולה העלייה שבה נתחיל את הנסיעה – למנוע המאסטר כל הכוח הדרוש כדי לצאת בקלות לדרך. בחירה במצב הנסיעה בתנאים חלקים תאפשר תחילת נסיעה בתנאים האלה, גם אם הכביש רטוב או שאנו בדרך עפר מעוטת אחיזה.

המנוע הזה, בלי ספק, מצליח לייצר זמינות מרשימה מאוד של הכוח. במספרים, מדובר ביותר מ-40 קג"מ כבר מ-1,500 סל"ד. ובכל זאת, הוא אינו מסתפק באספקת המון כוח במהירות איטית, ובזכות אופי המנוע וחלוקת יחסי ההעברה, אנחנו מצליחים לנסוע איתו גם במהירויות גבוהות מאוד בקלילות מפתיעה.

תמרוני העיר, הכפר והאוטוסטרדה


שילוב של כלי רכב גדול כל כך עם כוח רב כל כך עלול לפגום בקלות הניהוג וביציבות, אבל לא זאת בלבד שאין זה כך במקרה של רנו מאסטר, אלא שזהו אחד הכלים הטובים ביותר באופן שבו הוא מנהל את הכוח אל הצמיגים ואל הכביש.

אני נהנה מאוד מנהיגה קלה במיוחד ברנו מאסטר, אבל ההפתעה היא שאין כאן יכולת גבוהה בתחום אחד שבאה על חשבון תחומים אחרים. כשאני נוהג את המאסטר בתוך העיר, אני נהנה מיכולת תמרון יוצאת דופן. שדה הראייה ועמדת השליטה מתחברים לזוויות היגוי ולתכנון מרכב שמאפשרים תמרונים מדויקים וקלילים גם לתוך חניות וסמטאות שהן כמעט בלתי אפשריות.

העניין הוא שהקלילות הזו ממשיכה גם אל מחוץ לעיר. בנסיעה העירונית והפרברית המאסטר יציב ובטוח, והתחושה נשמרת גם כשאנחנו עולים על כביש 6 ומייצבים את מערכת בקרת השיוט על מהירות בינעירונית גבוהה במיוחד. הוואן המסחרי הגדול חסון ויציב מאוד, וגם שומר על הפן האלגנטי הזה של בידוד משובח מפני רעשי הדרך, רעשי המרכב הגדול מאחורה ואפילו מתחושת הרוח החזקה שבחוץ.

ואתם יודעים מה? אפילו כשאנחנו עוזבים את הכביש המהיר ומטפסים על ההרים, ממשיך רנו מאסטר להפגין את היציבות המרשימה הזו. למרות שמדובר בכלי רכב גדול ועתיר נפח, הוא שומר על נוחות משובחת ושלווה גם כשנוהגים במהירות גבוהה בין העיקולים. האחיזה נשמרת וכך אפילו היציבות; המאסטר כמעט שאינו רוכן, מוכיח עד כמה מתליו מותאמים לעומסים אדירים.

השלווה הזו נשמרת גם בראש שלנו, כשאנחנו מבינים עד כמה השקיעו מפתחי המאסטר בבטיחות הנהג, נוסעיו והעסק שלו. רנו מאסטר כוללת כסטנדרט מערכת בלימה אוטונומית, התרעות מפני התקרבות מסוכנת לכלי רכב אחרים או סטייה מנתיב, וגם מערכת שמזהה כלי רכב בנתיב הקרוב, שעלול "להסתתר" בשטח המת.

מעלים את העסק על דרך המלך

השיחה הקולחת לאורך כביש 6, כך מתברר לנו, אינה מובנת מאליה. רנו מאסטר מספק שילוב של תכונות שנראה בלתי אפשרי. כלי עבודה מסיבי ומסוקס, שמתמודד עם עומסים אדירים בתנאים קשים, מצליח להיות גם נינוח, מבודד, שלו ומרגיע. עכשיו רק נשאר לנו לבחור את המידה והמפרט שהכי מתאימים לעסק הפרטי שלנו, ואנחנו יכולים לצאת לדרך.

עוד כתבות במגזין

פיג'ו 208 מול רנו קליאו

לאחרונה קבענו שרנו קליאו היא מכונית הסופר מיני הטובה ביותר שניתן לקנות, אך האם פיג'ו 208 תצליח לערער על מעמדה? החלטנו לבדוק אחת ולתמיד מי מבין השתיים טובה יותר.

5 כללים לניצול מרבי של זמן נסיעת המבחן

נסיעת מבחן היא קצרה מאוד. זה אומר שאתם צריכים לבוא אליה ממוקדים ולנצל את הזמן היטב. הנה כמה כללים שיסייעו לכם במשימה.

כלכלה שיתופית – למנף, לשתף, לחסוך

מהי הכלכלה השיתופית וכיצד היא עובדת? הינה שלוש פלטפורמות דיגיטליות המבוססות על מודל הכלכלה השיתופית – מהבולטות והחלוציות בתחומן.
* התמונות להמחשה בלבד, ט.ל.ח. להרחבה אנא ראה/י תנאי השימוש של האתר.