מגזין רנו

סודה סטרים: גבירותיי ורבותיי – מהפך!

סודהסטרים היה בעבר מותג לא מאוד נחשק, כזה שמוצא את דרכו על הבוידעם מהר מאוד. אז איך קרה שבשנים האחרונות סודהסטרים עשה קמבק מדהים וחזר לנו לחיים, והפעם כפריט עכשווי וסופר-רלוונטי? 
את מכשיר הסודהסטרים רובנו זוכרים עוד מהגלגול הקודם שלו, כמכשיר פלסטיק גדול וחסר חן שהיה יושב בבית לפני שניים או שלושה עשורים, כזה שלא ממש ששנו להציב על השיש. כיום נחשבת סודהסטרים למותג צעיר ונחשק, שאת הדגמים החדשים שלו מציבים הלקוחות בקדמת השיש במטבח. כמו בהרבה מקרים, מהפך מתרחש בנסיבות קיצוניות, וזה בדיוק מה שאירע לסודהסטרים.

דניאל בירנבאום: מנכ"ל מהפכן

סודהסטרים, חברה בריטית שנרכשה על ידי חברה ישראלית בשנת 1998, חוותה ירידה תלולה ומתמדת עם עתיד לא ברור ובטח שלא ורוד. המכירות צנחו, המכשיר לא הצדיק את קיומו בעיני הצרכנים, והחברה הייתה על סף פשיטת רגל ומוצריה נמכרו במספר מדינות בודדות. רגע לפני שהיא הגיעה לנקודת האל חזור, בסודהסטרים הבינו שהם חייבים להשתנות אם הם רוצים לשרוד – וכך הם עשו.

את המהפך המדהים שעברה סודהסטרים בשנים האחרונות אפשר לזקוף לזכותו של אדם אחד: המנכ"ל דניאל בירנבאום. בירנבאום הבין בדיוק למה סודהסטרים זקוקה – מיתוג מחדש ומייקאובר תדמיתי, שיוציא אותה לאור מחדש. הוא החליט לעשות זאת בשני מישורים, שעולים בקנה אחד עם שתי מגמות עולמיות רותחות בצרכנות העולמית, והצליח למתג את סודהסטרים כחברה רלוונטית ויוקרתית שכאן כדי להישאר. 

המהפכה הירוקה: סודהסטרים לוקחת את עצמה ברצינות

המהפך הראשון נוגע לרוח המותג. בשנים האחרונות יותר ויותר צרכנים הפכו מודעים לחשיבות השמירה על הסביבה ולצמצום שימוש בפלסטיק. בסודהסטרים זיהו את המגמה הזו בדיוק בזמן, והחליטו לפנות לצרכנים בעלי מצפון ירוק, שמחפשים אלטרנטיבה חסכונית, ידידותית לסביבה ועל הדרך גם פשוטה, קלה ובריאה, ומיתגו את עצמם כחברה ירוקה, חסכונית ואקולוגית. 
בסודהסטרים התחילו להדגיש את היתרון הברור שלהם – או בעצם להדגיש את חסרונותיהם של המתחרים, חברות השתייה הקלה שמייצרות מיליוני בקבוקי פלסטיק מזהמים. בפרסומים השונים הציגה סודהסטרים את הררי הפלסטיק שיוצרות חברות השתייה קלה, ופרסמה נתונים מדהימים שמראים כי שימוש בבקבוק הרב-פעמי של סודהסטרים במשך שלוש שנים יכול להחליף כ-3,833 בקבוקים ופחיות אצל משפחה ממוצעת.

סודהסטרים לא "רוכבת" על טרנד, אלא לוקחת על עצמה ברצינות משימה ירוקה. כך, למשל, ב-2017 זכתה החברה בפרס קיימות מטעם ה-Business Intelligence Group, והוכיחה שהיא הבחירה הנכונה והאקולוגית.

המהפכה העיצובית: אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

האג'נדה הירוקה של סודהסטרים התניעה את המהפך, אבל מה ששם את הרגל על הגז הוא ללא ספק העיצוב המחודש של המוצר. את העיצוב הארכאי שנועד לבצע עבודה פונקציונלית בלבד החליף מוצר מעוצב, צעיר, יפהפה – ומוכרחים להגיד גם "תוסס" – שהופך את חלל המטבח למודרני ועכשווי, ועומד בגאון לצד מכונת האספרסו והשייקר. גם את המגמה הזו סודהסטרים זיהתה בדיוק בזמן; הדגש שמושם על עיצוב מוצר קיבל משמעות מחודשת בשנים האחרונות, וסודהסטרים גולשת על הגל הזה בהצלחה מסחררת.

בסודהסטרים הבינו שאלוהים אכן נמצא בפרטים הקטנים, ושהעיצוב התעשייתי וההנדסי של המכשיר צריך להיות מדויק עד לבורג הזעיר ביותר, עם תשומת לב פרטנית לכל אחד מחלקיו, תוך דגש על חוויית שימוש מהירה ופשוטה – בלי להפעיל כוח, בלי כפתורים מרובים, בלי סיבוכים מיותרים. פשוט ויפה. כך, את מכשיר הפלסטיק הגדול והגמלוני החליף מכשיר קומפקטי ועכשווי בעל ניחוח פרמיום, ועם שמות עכשוויים בעלי זיק הייטקיסטי כמו Spirit, OneTouch ו-Crystal.

עיצוב כמשימה דינמית: קולקציות בזמן אמת

סודהסטרים ממשיכה להיות רלוונטית עם החלטות חכמות ומהירות בהתאם לטרנדים עכשוויים. דוגמה מצוינת היא הקולקציה החדשה שהושקה לאחרונה במהדורה מוגבלת, ומתכתבת עם הנוסטלגיה הפתאומית לשנות ה-90 בעקבות האיחוד של "בוורלי הילס 90210". הקולקציה החדשה זכתה לשם "טורי", הפרזנטורית שלו היא כמובן טורי ספלינג, היא שקופה ומקושטת בצבעי ניאון המזוהים עם שנות ה-90, ועולה, ניחשתם נכון, 90$; מה שסודהסטרים השאירה הרחק מאחור בשנות ה-90 הוא הפלסטיק, כמובן. מהלך זה של סודהסטרים ממשיך להציב אותה בקו הראשון, כחברה שמזהה טרנדים בזמן, שפועלת במהירות ומשתמשת בעיצוב מבריק כדי להישאר רלוונטית ולא למצוא את עצמה שוב לעולם בצד הלא נכון והחשוך של דלת המחסן.

ממותג נידח למוביל עולמי

המהפך של סודהסטרים שיחק בחוכמה על שני מניעים ברורים בעולם הצרכנות העולמי – הדרייב הירוק והאקולוגי והדרייב העיצובי המתוחכם שמאפשר לצרכן להציב את המכשיר בגאווה במטבח, והוכיח את החשיבות של עיצוב מדויק ונכון. התוצאות לא איחרו להגיע, עם רכישתה של החברה על ידי חברת "פפסיקו" בעסקת ענק של 3.2 מיליון דולר ב-2018. היום, סודהסטרים פועלת ב-42 מדינות ברחבי העולם ומשרתת מיליוני לקוחות, כולל בארה"ב – לקוחה חדשה של סודהסטרים – שם המוצר נחשב להצלחה מסחררת.

ההצלחה הבינלאומית של סודהסטרים היא גם הצלחה להסברה הישראלית: דניאל בירנבאום מקפיד לשמור על דו-קיום בין ישראלים לערבים בקרב העובדים במפעל סודהסטרים, וממחיש לעולם שאפשר גם אחרת.
כך או אחרת, מדהים לגלות שהמוצר הוא אותו המוצר מלפני שני עשורים. מה שהשתנה הוא תפיסת המוצר: מהותית ועיצובית.

עוד כתבות במגזין

מסלולי מירוצים באירופה

מסלולי מרוצים שתוכלו לנהוג בהם

הכירו את מסלולי המרוצים האגדיים באירופה שגם יאפשרו לכם לקחת את מכונית המסלול שלכם למקום הכי טבעי עבורה.
בניין אינטל בחיפה

בניה ירוקה בשירות הטבע

חברת הייטק שממחזרת מים, בנק שמשפיע על אופן כניסת האור מבחוץ ומרכז מסחרי שמגדל ירקות: קבלו 5 מבנים ירוקים שעושים שימוש חכם במשאבי הטבע
בדיקה יסודית של הרכב

הכן רכבך לחורף

מבדיקות פשוטות שנבצע בביתועד מדבקת תקינות של משרד התחבורה, כל הדרכים לוודא שהרכב שלנו מוכן לחורף.