מגזין רנו

עיצוב באמצעות אור: המדריך לתאורה נכונה במשרד

רבים ממתכנני המשרדים, הן בצד הלקוחות והן בצד האדריכלים והמעצבים, נוטים להשקיע רבות בעיצוב חללי העבודה, הקירות והפריטים ההיקפיים, מרהיטים ועד לתמונות ועציצים, והם משאירים לעיתים את התאורה לסוף, כמין פרט נוסף שיש לשים אליו לב. ואולם, מי שישקיע בתאורה יגלה עד כמה היא משמעותית לעיצוב המשרד, לאווירה בו, ואפילו – למצב הרוח של העובדים. במחקרים שונים התגלה כי תאורה נכונה משפרת את מצב הרוח שלנו, מעוררת את מוחנו לחשוב ומעודדת פעילות יעילה יותר.

השאלה היא, כמובן, כיצד מתכננים את התאורה במשרד כך שתוסיף לעיצוב מחד, ולמצב הרוח שלנו מאידך? כדי לעשות זאת נכון, יש להכיר את סוגי התאורה השונים: תאורה טבעית, תאורת על, תאורת אווירה, תאורת עיצוב ותאורה שולחנית.

תאורה טבעית/Natural Light: כמה שיותר – יותר טוב

תאורה טבעית היא פריט העיצוב המעניין ביותר שיש: היא לעולם אינה חוזרת על עצמה בדיוק. משתנים רבים משנים את אופי האור: עוצמת האור תלויה בעונת השנה, בזמן ביום, בקיומה של עננות, בהרכב האוויר ועוד. מיקומה השונה של השמש בשמיים בהתאם לשעה ביום ולחודש בשנה יוצר זוויות חדשות של כניסת האור פנימה ואופן אחר של היווצרות תאורה וצללים בחדר. כל אלו מגוונים את עיצוב המשרד באופן יצירתי וטבעי ומרעננים את האווירה.

אור טבעי גם משליך ישירות על מצב הרוח שלנו. ככל שאנו נחשפים יותר לאורה המשכר של השמש, כך מצב רוחנו משופר, אנחנו יעילים יותר ומאושרים לבוא לעבודה. מובן שאם השמש ישירה כדאי לרסן אותה באמצעות וילונות או תריסים הניתנים להסטה לפי הצורך, אבל כדאי ככל האפשר למנוע את קיומו של כל מחסום העשוי להפריע לאור הטבעי להגיע לכל פינה במשרד. לא סתם אור טבעי עקיף הוא אור שצלמי וידיאו וסטילס אוהבים מאוד, בשל האופי החיוני, הרך והמחמיא.

תאורה כללית/תאורת על/Ambient Light: הכמות חשובה אך גם האיכות

האור הטבעי, בדרך כלל, לא יצליח באמת למלא כל פינה במשרד. מקומות החשופים לאור מהחלונות עשויים להיות מוארים היטב, אך מרגלות החלון, או חדרים פנימיים יותר, עשויים שלא ליהנות מתאורה טבעית מספקת. מובן שגם בימים סגריריים או בשעות החשכה, התאורה הטבעית אינה מציפה את המשרד. היות שכך, כמעט כל חדר נדרש לתאורה כללית או לתאורת על.
תאורת העל היא התאורה המרכזית שמאירה את חלל המשרד כהשלמה לאור הטבעי. היא קרויה כך כיוון שלרוב היא מותקנת על התקרה, כתאורה שקועה או על מסילות אור התלויות מהתקרה. בעבר נהוג היה להעמיס על התקרה נורות פלורוסנט בשל הרצון להפיץ בחדר כמויות גדולות של אור, אולם כיום ידוע שתאורת הפלורוסנט אינה מהטובות לעין ולמוח האנושי.

מטרת תאורת העל, או התאורה הכללית, להפיץ אור ברחבי המשרד, ולצמצם ככל האפשר צלליות. היות שכך, ראוי לבחור במדויק את התאורה הנכונה. אם התקרה גבוהה אפשר לכוון יחידות אור כלפי מטה. אם התקרה נמוכה יותר, אזי ייתכן שעדיף יהיה להתקין תאורה לא ישירה, למשל כזו שתכוון אל התקרה ותפיץ את האור ממנה והלאה. לעיתים תאורה כללית מגיעה דווקא מעמודי תאורה חזקים, או מיחידות תאורה המותקנות על הקירות.

תאורת אווירה/Mood Light: רכה, חמימה ומחמיאה

גם במקומות שאין צורך להאיר באור חזק, נהוג להתקין מקורות של אור. תאורה כזו מכונה "תאורת אווירה" והמטרה שלה, כשמה, ליצור סביבה נעימה לשהייה. תאורה כזו יכולה, למשל, להיות מותקנת בפינות המתנה או סביב כורסאות ושולחנות במקומות שבהם נפגשים אנשים. תאורה כזו צריכה להיות רכה, חמימה ובעלת אור נעים. תאורה כזו מפחיתה מתח, מחמיאה מאוד לגוף ולפנים, מונעת צלליות קשות ויוצרת תחושה נעימה לאנשים שנחשפים אליה. יחידות תאורה כאלה יימנעו מפיזור אור ממוקד ויהיו חלשות יחסית.

תאורת עיצוב/Accent Light: למשוך את העין למקום הרצוי

אחד השימושים האינטליגנטיים ביותר שאפשר לעשות בתאורה הוא תאורת העיצוב. הדבר נכון במיוחד בעיצוב של משרדים ושטחים מסחריים. תאורת עיצוב היא, בדרך כלל, תאורה ממוקדת דוגמת ספוט או זרקור. התאורה הזו תכוון אל אובייקטים שונים ותמשוך את עין המתבונן ישירות אל האובייקטים המוארים הללו.

תאורת עיצוב יכולה לשמש כדי להוביל את עין המבקרים במשרד אל פסל או אל תמונה מיוחדת מייד כשהם נכנסים למשרד. תאורה כזו יכולה לשים דגש על עציץ או ארון ספרים מיוחד וגם להדגיש לוגו מוגדל של החברה על הקיר.

שימוש מושכל בתאורת עיצוב והדגשה של פריטים מיוחדים יכולים גם להסתיר משטחים או אזורים שאין לנו רצון כי ייראו היטב. הדגשה של קיר מעוצב מסתירה מעט את הקיר הפחות מוצלח שלצידו והדגשה של עציץ גדול וחיוני יכולה להסתיר את ארון התיקיות המבולגן בצד השני של החדר.

תאורה שולחנית/Task Light:

התאורות שהזכרנו עד כה מתייחסות לכלל המשרד, אבל יש גם תאורה שנועדה לסייע ישירות לביצוע המשימות. באנגלית קוראים לה "תאורת משימה" (Task Light) ואפשר לקרוא לה גם תאורה שולחנית, בעיקר בסביבות עבודה.

מטרת התאורה השולחנית לסייע בביצוע המשימה שלפני העובד. כדאי לבחור בתאורה שתהיה מפוזרת מספיק כדי להקל את ביצוע משימות השולחן, אך לא חזקה מדי, כדי שלא להעמיס מדי על העיניים, בעיקר עבור אדם שצריך להיות חיוני ורענן במשך שעות רבות מדי יום. לצד החשיבות בהקלת ביצוע המשימות הספציפיות, תכנון נכון של תאורה שולחנית מוסיף מאוד גם לאווירה הכללית במשרד וגם ליצירת "מיני סביבת עבודה" מעוצבת לכל עובד.
רוצים משרד מעוצב? אל תשאיר את התאורה לסוף. הכניסו אותה לתכנון כבר מההתחלה.
-

עוד כתבות במגזין

רנו קדג'אר רכב פנאי משפחתי - מבט מלפנים בפסגת הר

רכב פנאי שטח אידאלי

איך מצליח רנו קדג'אר לבלוט כל כך בקטגוריה הצפופה של רכבי הפנאי המשפחתיים? הנחנו את הקדג'אר על שולחן הניתוחים ומצאנו לפחות עשר סיבות טובות
עיצוב משרד

סביבת עבודה מעוצבת

השקעה ביצירת סביבת עבודה כיפית לעובדים היא מפתח לשיפור הפרודוקטיביות של העובדים. קבלו חמישה פריטים שיאפשרו לכם להוסיף טוויסט מרענן למשרד.
רנו טווינגו, מכונית עירונית קומפקטית - מבט מהצד ברחוב עירוני

חיים ירוקים - אקולוגי ומשתלם

טיסות מוזלות, מרחבים להולכי רגל, גגות ירוקים ובית שלומד אותנו: כך החיים הירוקים יהיו נוחים ומשתלמים יותר.